Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften

Gepubliceerd op 11 mei 2018 om 10:26

Wanneer  je een vorm van autisme hebt, kun je het leven als onduidelijk en onveilig ervaren. Dit komt door de vele prikkels die op je afkomen in combinatie met de vaak bemoeilijkte informatie verwerking. Dit kan leiden tot foute koppelingen, sociale informatie die niet herkend wordt,  over/onder gevoelig reageren maar ook een andere betekenis verlenen aan situaties dan de ander doet. Dit kan tot onbegrip leiden van de omgeving. Wat jij nodig hebt is iemand die je begrijpt, jouw gedrag kan duiden en de hulpvraag eronder hoort.

Leerlingen met autisme lopen vaak vast in het onderwijs. Dit kan komen door de eigen leermethoden waar zij star aan vasthouden. Zij staan dan niet open voor de aanwijzingen van de leerkracht. Leerlingen met autisme hebben ook vaak wat meer puzzeltijd nodig om informatie goed te verwerken. Hierdoor vertraagt het werktempo van de leerling. In combinatie met hun perfectie en het letterlijk nemen van taal lukt het hen niet om staande te blijven en lopen zij vast.

 

De meeste leerlingen met autisme hebben begeleiding nodig op school. Dit hoeft lang niet altijd intensief te zijn.  Goede begeleiding van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften is belangrijk voor de leerling, de klas en de leerkracht. 
De leerkracht zou zich kunnen specialiseren in het begeleiden van deze leerlingen. Ik vraag me alleen af of dit de werkdruk ten goede komt. Deze leerkracht heeft immers ook de verantwoordelijkheid voor de rest van de klas. 

Het is belangrijk om signalen te leren herkennen bij je leerling. Deze signalen zijn vaak subtiel en niet direct te koppelen aan een oorzaak. De ouders van de leerling zijn de echte kenners. In samenspraak met hen kun je het beste een signaleringslijst opstellen.

Basishouding voor het begeleiden van leerlingen met autisme/speciale onderwijsbehoeften:

 

  • Accepteer de leerling zoals hij / zij is
  • Houd je rits dicht. Parkeer je eigen emoties en word niet boos of verdrietig
  • Zorg voor basisveiligheid zodat de leerling kan ontwikkelen
  • Het is geen onwil van de leerling maar onmacht, wees je daarvan bewust
  • Zoek naar de intrinsieke motivatie van de leerling en sluit daarbij aan.
  • Ontdoe je gesprek met deze leerling van onnodige informatie (sociale informatie, niet concrete informatie enz.)

Met de juiste begeleiding binnen school, door een expert die gedrag kan duiden, kan de leerling een heel eind komen.  

Door dit niet alleen van de leerkracht te vragen, maar expertise de school in te halen, voorkom je m.i. verhoogde werkdruk, en kan de leerkracht zich richten op waar hij/zij goed in is namelijk lesgeven. Dit komt de leerling, de klas en de leerkracht ten goede.
De leerling kan op het regulier onderwijs blijven en de begeleiding voorkomt hogere zorgkosten dan noodzakelijk.

Reactie plaatsen

Reacties

Marcel
6 jaar geleden

Heel herkenbaar. In principe vraagt een kind met autisme wat ieder kind vraagt aan een leerkracht. Zie mij. Daar is voldoende rust voor nodig. Als topmanagers al een max van 15 mensen direct aan kunnen sturen vragen we dan niet wat veel aan één leerkracht op soms zelfs meer dan dertig kinderen. Zou het onderwijskrachten tekort niet smelten als sneeuw voor de zon als ze maar 15 kinderen onder hun hoede hebben. Dan kun je dat leveren waar je als leerkracht echt je voldoening uit haalt. Dat ieder kind optimaal tot ontwikkeling kan komen ....

pASSendelevensloopbegeleiding.nl
6 jaar geleden

Beste Marcel,
Bedankt voor je reactie. Jij stelt de vraag of het leraren tekort wordt opgelost door kleinere klassen. Dat zou heel goed kunnen. Maar lost het ook het probleem van de leerlingen met speciale onderwijsbehoeften op?
Ik kan me voorstellen dat kleinere klassen minder prikkels met zich meebrengen. Dat is helpend.
Maar wat gebeurt er met gedrag dat leerkrachten niet begrijpen gewoonweg omdat het hun expertise niet is?
In een ziekenhuis werken cardiologen (hart) urologen (urinewegen) enz. Ieder zijn eigen expertise.