Telefoneren en autisme

Waarom gaat telefoneren de ene persoon met autisme zo makkelijk af, terwijl dezelfde activiteit voor de andere persoon met autisme een bron van verwarring en stress is? Ik ben betrokken bij beide varianten en vraag me af wat er gebeurt wanneer die telefoon rinkelt. Ik vroeg het hen zelf.

Lees meer »

ik-anderdifferentiatie en empathie

De eerste stappen in de ontwikkeling van ik- anderdifferentiatie van een kind zijn die van een moeder die haar kind los durft te laten. Ruimte geven tot zelf nadenken en stimuleren van zelfstandigheid en niet steeds de gedachten van het kind invullen zijn belangrijke stappenin de ontwikkeling. Het zijn belangrijke stappen omdat het kind onderscheid leert maken tussen zichzelf en moeder. Een gevolg hiervan 

Lees meer »

Autisme en vrije tijd

Kinderen met autisme hebben vaak grote moeite met spel en vrije tijd. Hoe komt dat? En hoe kun je, je kind helpen om deze tijd in te vullen?

Lees meer »

Autisme en rouwverwerking

Dit onderwerp had net zo goed onder het kopje uit het leven gegrepen kunnen staan. Autisme en rouwverwerking, hoe doen ze dat? Het sterven is een zekerheid in het leven, maar ondanks die zekerheid is sterven een onvoorspelbare gebeurtenis.

Lees meer »

Autisme en identiteitsontwikkeling

In de begeleiding van een persoon met autisme vormde identiteit de rode lijn. Voor mij een reden om eens te kijken wat de invloed van het hebben van autisme is op  de identiteitsontwikkeling.

Lees meer »

Autisme op school : Pauze en Gym

Eén van de meest onoverzichtelijke momenten op school voor iemand met autisme is misschien wel de pauze. Iedereen praat door elkaar, situaties veranderen in rap tempo laat staan dat dit de voorspelbaarheid vergroot. En dan hebben we het nog niet over het sociale aspect van de pauze die meer dan lastig is voor deze leerlingen. 

Lees meer »

Autisme en onderwijs praktische tips

Onderwijs neemt in het leven van kinderen een prominente plaats in. Het grootste gedeelte van de dag wordt op school doorgebracht. Het regulier onderwijs is overwegend gericht op kennis overdracht. Door de manier waarop kinderen met autisme informatie verwerken is voor hen de leerstof vaak lastig en doen zich specifieke problemen voor.

Lees meer »

Autisme en Angst

Naar aanleiding van de uitzending van Max Masterclass door Erik Scherder over het Brein ben ik op zoek gegaan naar de invloed van de Amandelkern/amygdala (sensitief voor angst) op de persoon met Autisme. Agressie en woede bij autisme komen voort uit angst. De emotie angst en het gedrag wat daaruit voortkomt wordt gegenereerd en geregisseerd  door de amygdala , ook wel amandelkern genoemd. Het is een soort van emotionele schildwacht in het brein.

Lees meer »

Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften

Wanneer  je een vorm van autisme hebt, kun je het leven als onduidelijk en onveilig ervaren. Dit komt door de vele prikkels die op je afkomen in combinatie met de vaak bemoeilijkte informatie verwerking. Dit kan leiden tot foute koppelingen, sociale informatie die niet herkend wordt,  over/onder gevoelig reageren maar ook een andere betekenis verlenen aan situaties dan de ander doet. Dit kan tot onbegrip leiden van de omgeving. Wat jij nodig hebt is iemand die je begrijpt, jouw gedrag kan duiden en de hulpvraag eronder hoort.

Lees meer »