Autisme op school : Pauze en Gym

Gepubliceerd op 31 mei 2018 om 15:17

Eén van de meest onoverzichtelijke momenten op school voor iemand met autisme is misschien wel de pauze. Iedereen praat door elkaar, situaties veranderen in rap tempo laat staan dat dit de voorspelbaarheid vergroot. En dan hebben we het nog niet over het sociale aspect van de pauze die meer dan lastig is voor deze leerlingen. 

 

Spel is belangrijk voor de ontwikkeling van de leerling

  • Kinderen die niet spelen zullen hier in hun ontwikkeling grote nadelen van ondervinden. Spel is belangrijk voor de ontwikkeling. Spel bevordert de lichamelijke ontwikkeling de grove motoriek ontwikkelt zich door klimmen, klauteren, rennen enz. terwijl de fijne motoriek wordt geoefend door knippen, plakken en kralen rijgen.
  • Spel bevordert ook de cognitieve ontwikkeling, door te spelen met blokken leer je dat je deze kunt stapelen en ordenen en dat , dit met ballen niet lukt.
  • Spel is vaak een samenspel. Door het spelen met anderen leer je contacten leggen en onderhouden. Ook leer je samen te werken met anderen en rekening te houden met de wensen en behoeften van anderen.
  • Spel doet een beroep op fantasie en creativiteit. Dit verrijkt je zelfkennis omdat je leert welke rol wel of niet bij je past.
  • In een spel verwerken kinderen dat wat ze hebben meegemaakt door het na te spelen. Een kind dat een tijdje in het ziekenhuis lag kan na lange tijd “ziekenhuisje” gaan spelen.
    Door de vaak beperkte fantasie van mensen met autisme kun je stellen dat dit een belemmerende factor is in de spel ontwikkeling

Spel binnen en buiten is dus belangrijk voor de ontwikkeling op meerdere gebieden. Leerlingen met autisme hebben hier veel begeleiding in nodig, begeleiding op maat. Eerder beschreef ik al het concept van "leuk voor mij, leuk voor een ander, leuk voor ons allemaal"in het kader van een gezin als team.  Dit kan ook gelden in de pauze. Bekijk mijn blog hierover hier.  

Het kan ook helpen om met deze leerling vooraf te bespreken wat hij in de pauze gaat doen en ook met wie! In sommige gevallen is het ook nodig om helderheid te scheppen in waar er wordt gespeeld. 

Positieve ervaringen opdoen in de pauze is belangrijk! Omdat de informatie verwerking bij iemand met autisme anders verloopt is de kans op ruzie en conflicten groot. Begrip hiervoor is van belang. Bij veel mensen met autisme komt ook een disharmonisch profiel voor. Verbaal lijkt de leerling aardig op niveau maar om dan denken om te zetten in handelen kost tijd. Wanneer hier geen begrip voor is zal deze leerling sneller overvraagd worden. Dit leidt dan weer tot een vol hoofd. 

Help het kind zijn ik bouwen door te ondertitelen wat je ziet. Jij kijkt blij als jij voetbalt, jij vindt voetballen leuk. 
Geef de leerling handvatten wanneer het in een groepsspel niet zo goed lukt, en wees je ervan bewust dat gedrag een oorzaak heeft. Het zou jammer zijn wanneer jouw leerling steeds te horen krijgt dat er klachten over hem komen na de pauze, terwijl het geen handvatten krijgt aangereikt. 

Dan heb je ook nog de gymles

Dit vak is om dezelfde reden als de pauze voor leerlingen met autisme lastig. Het spel verandert voortdurend en hun sportieve kwaliteiten zijn vaak beperkt. Dit kan ertoe leiden dat zij in sportteams niet worden geaccepteerd. Daarnaast hebben zij vaak last van de grote en onoverzichtelijke ruimte. 
Kinderen kunnen leren van elkaars verschillen, daar kun je als leerkracht over praten met de klas. Verschillen kom je nu eenmaal overal tegen. 
Daarnaast kan het helpen om in plaats van een harde bal een zachte bal te gebruiken. Deze maakt minder geluid wanneer het de grond of muur raakt.  (dus een prikkel minder) en het incasseren van een worp is milder. Zeker wanneer je als leerling met autisme (over) gevoelig bent op de huid.

Leerlingen met autisme in het onderwijs is een ware uitdaging maar wel een hele mooie. Bovendien is het noodzakelijk dat er aandacht is voor hen. Het is voorstelbaar dat dit de leerkracht niet altijd lukt. Schakel dan expertise in die gedrag kan duiden en de leerling, de klas en de leerkracht kan helpen hoe het anders kan.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Marja
6 jaar geleden

Dank voor dit heldere artikel! Het is waar dat kinderen met autisme het lastig vinden om buiten te spelen. Wij hebben veel ervaring en kennis hoe je op een heel gemakkelijke manier het buitenspelen radicaal kunt verbeteren. Door activiteiten te bedenken (waarvan er heel veel in de map Buitenspelen staan) en door de voorwaarden te verbeteren, kun je ook voor deze kinderen van de pauze een feestje maken. Ik inspireer je graag!

pASSendelevensloopbegeleiding.nl
6 jaar geleden

Altijd op zoek naar inspiratie, dus ik laat me graag door je inspireren ;)