ik-anderdifferentiatie en empathie

Gepubliceerd op 30 juli 2018 om 21:21

De eerste stappen in de ontwikkeling van ik- anderdifferentiatie van een kind zijn die van een moeder die haar kind los durft te laten. Ruimte geven tot zelf nadenken en stimuleren van zelfstandigheid en niet steeds de gedachten van het kind invullen zijn belangrijke stappenin de ontwikkeling. Het zijn belangrijke stappen omdat het kind onderscheid leert maken tussen zichzelf en moeder. Een gevolg hiervan 

is dat het kind zich kan leren verplaatsen in de ander. Omgevingsfactoren zijn hierbij van invloed. Bij autisme is dit anders.

Gebrekkige ik- anderdifferentiatie wordt bij autisme veroorzaakt vanuit de aanleg. Een kind met autisme is in tegenstelling tot een kind met beperkte ik - anderdifferentiatie veroorzaakt door omgevingsfactoren vaak te zelfstandig, het lijkt los van zijn omgeving te functioneren. Het kind let er niet op wat de ander doet. Pas wanneer de ander zijn wensen frustreert lijkt hij zich bewust te worden van de ander. De oplossing is vaak een door het kind zelf bedacht voorstel en claimt de ander hiervoor. Je zou het zo kunnen verwoorden: bij autisme claimt het kind de ander. Bij een symbiotische relatie claimt de ander het kind.

Omdat de ontwikkeling van een kind met autisme vertraagd en ook langzamer verloopt zullen deze kinderen op een later tijdstip dan hun leeftijdsgenootjes meer en vaker uitleg nodig hebben over sociale interacties. Hun "ik gericht" perspectief maakt dat ze een heel andere kijk hebben op sociale interacties dan de ander. Kinderen met autisme zijn vaak later toe aan een ontwikkelingstaak : ik / niet- ik, mens/voorwerp, vreemd/vertrouwd, hechten, goede en foute "vreemden" en sociale omgang. Zij zijn niet alleen later aan hun ontwikkelingstaak toe maar doen er over het algemeen ook langer over. Je kunt je voorstellen dat het bij kinderen met pdd-nos en asperger vaak moeilijk te beseffen is dat zij hier langer over doen. Tenslotte hebben zij vaak een normale / hoge intelligentie.

Aandachtspunten

  • Het op zichzelf gericht zijn van een kind met autisme hangt samen met gebrekkige ik - anderdifferentiatie.
  • Een kind met autisme kan soms jaren doen over de sociale ontwikkeling.
  • Hoe ouder de kinderen hoe groter de verschillen onderling.
  • De ontwikkeling van kinderen met autisme is niet alleen later maar ook trager dan kinderen zonder autisme.
  • Omdat de mentale en kalenderleeftijd door elkaar gaat lopen wordt de ontwikkeling afwijkent.
  • Kinderen met autisme hebben vaak een 'ik gericht' perspectief.
  • Kinderen met autisme moeten vaak uitdenken in plaats van aanvoelen.
  • Het opbouwen van een frustratie tolerantie is van belang in het kunnen samenleven met mensen.

Tips

  • Respect voor het kind met autisme betekent ook respect voor de grenzen die de aanleg aan het kind stelt.
  • Sluit aan bij de mentale leeftijd van het kind.
  • Liever vaak en kort iets uitleggen en laten ervaren, dan eenmalig en lang.

In latere blogs wil ik dieper ingaan op de ontwikkelingstaken : ik / niet ik, mens/voorwerp, vreemd/vertrouwd, hechten, goede en foute "vreemden" en sociale omgang.

Reactie plaatsen

Reacties

link 188bet
6 jaar geleden

Touche. Solid arguments. Keep up the amazing spirit. http://rensselaerny.gov/events/eventsdetails/14-06-10/science_fair_at_library.aspx?returnurl=http://keo365.com/the-thao