Autisme op school

Gepubliceerd op 13 mei 2018 om 10:00

Dat autisme gevolgen heeft op allerlei gebieden merk je vooral op school! 

  • Hoe ga je met andere kinderen om? (sociale vaardigheden)

Wanneer sociale informatie niet of moeilijk herkend wordt, is het lastig om in te kunnen schatten wat de ander denkt, voelt en wil. Om goed te kunnen reageren in dit soort situaties is theory of mind (TOM) nodig. Met TOM heb je inzicht in jezelf, de ander en de consequenties van eigen gedrag op de ander. Bij veel mensen met autisme is de TOM minder of niet ontwikkeld. Hierdoor wordt bijvoorbeeld een pauze op school een ware uitdaging.

 

  • Welke prikkels komen bij je binnen (geluid, geur, temperatuur enz)

Alle informatie, wat er gezegd wordt, wat je ruikt, wat je voelt, wat je ziet, komen als puzzelstukje in je brein binnen. Bij mensen zonder autisme lukt het om deze losse informatie in een paar seconden te vormen tot een geheel.  Bij mensen met autisme zijn de neuronen paden, waarover informatie vervoerd wordt in het brein, chaotischer aangelegd dan bij mensen zonder autisme.  Hierdoor kan het gebeuren dat informatie rond blijft zingen in het hoofd. Het lukt niet om de informatie te verwerken. Wanneer er dan prikkels binnen blijven komen ontstaat er een over vol hoofd. Dit leidt uiteindelijk tot een uitbarsting. 

  • Wanneer er veranderingen optreden, hoe ga je daar dan mee om?

Mensen met autisme hebben moeite met veranderingen. De wereld is veilig als het voorspelbaar is.  Maar wat als er iets veranderd in de structuur.  Hoe ga je daarmee om?

Op school kun je van bovenstaande dingen last hebben. De lesstof veranderd, en iedere leerling brengt zijn/haar eigen geur met zich mee en in de pauze zijn er tal van  (non) verbale sociale informatie die je niet goed herkent en dan moet je ook nog presteren!

 

Veel kinderen met autisme raken overprikkeld op school. Dit komt door de vele prikkels die op hen afkomen. Denk aan de hoeveelheid leerlingen, reuk, gevoel enz. De reactie van deze leerling is boos worden. Dit kan gebeuren op school, maar ook wanneer de leerling thuis is. Boos worden kan het beste op de plaats waar de leerling zich veilig voelt. Dit is vaak de reden dat op school de boze buien, die ouders beschrijven,  niet herkent worden. De overprikkeling die zorgt voor een boze bui wordt echter wel al op school opgebouwd.
Laten we eens luisteren en kijken naar een filmpje door kinderen met autisme voor hun leerkracht ( kijk hier)

Ieder mens met autisme is uniek. Met autisme word je geboren en dat kun je niet afleren. Kijk naar wat je leerling met autisme nodig heeft om goed te kunnen leren.  Als je hem / haar beter leert kennen en als hij/ zij positieve ervaringen opdoet, dan krijgt je leerling zelfvertrouwen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.