Begeleiding van autisme bij gehoorproblemen

Gepubliceerd op 25 mei 2018 om 08:22

Op de leeftijd van 2.5 jaar kwamen wij erachter dat onze zoon gehoorproblemen heeft. De jaren ervoor sliep hij nagenoeg niet door. En wanneer we hem een papfles gaven dan ging het weer. Nu weten we dat 's nachts de druk achter zijn oren opbouwde, door het zuigen aan de speen verminderde de druk en dus de pijn. 

Ook sprak hij niet maar stootte klanken uit. Gaande weg werd duidelijk dat deze zoon naast zijn gehoorproblemen ook een ontwikkelingsstoornis heeft. Neurobiologische ontwikkelingsstoornis NAO (DSM V). Deze diagnose kun je plaatsten onder de paraplu ASS. Maar welke uitdagingen brengen gehoorproblemen met zich mee?

Bij onze zoon is sprake van conductieve ( geleidingsslechthorendheid)  en perceptieve slechthorendheid, slechthorendheid door problemen van de prikkelverwerking van geluid in het slakkenhuis. De mate van gehoorverlies schommelt, dit is mede afhankelijk van de mate van verkoudheid en of hij zijn gehoorapparaat op heeft.  Gehoorproblemen hebben gevolgen voor de verwerving van de Nederlandse taal, sociale gevolgen en maatschappelijke gevolgen. Het is daarom niet gek dat slechthorendheid en autisme vaak door elkaar worden gehaald. Autisme kent immers dezelfde sociale, maatschappelijke en taalproblemen. De oorzaak is echter een ander. Nu schreef ik in mijn vorige blog al dat gehoorproblemen binnen ons gezin voortkomen uit de chromosomale afwijking die onze kinderen hebben. Ook mijn man is slechthorend en heeft autisme.

Hoe gaan we hier nu mee om? Voor mensen die slechthorend zijn is behandeling gericht op het voorkomen van communicatieproblemen die slechthorendheid met zich mee brengt. 

  • Zorg dat je kind je ziet, wanneer je iets wilt zeggen

Teksten gesproken achter je kind terwijl het je niet ziet komen niet binnen.  Dat komt door zijn slechthorendheid, maar ook door zijn focus op waar hij mee bezig is. Neem waar welke activiteit hij aan het doen is, sluit hierbij aan en voeg indien nodig dan informatie toe.

  • Zorg ervoor dat hij je goed ziet. 

Ook op school, de beste plek voor een slechthorend kind is bij het raam. Zo zit het met de rug naar het licht toe, terwijl de leerkracht juist in het licht (middelpunt) staat. Een slechthorend kind dat tegen het licht in, naar de leerkracht,  moet kijken kan de spraak moeilijker volgen dan andersom

  • Midden in de klas

Leerkrachten lopen leerlingen snel voorbij in de uitleg. Daarom is voor in de klas geen goede plaats. De leerkracht loopt je dan snel voorbij en het geluid komt dan van achteren.

  • Het is handig wanneer de ruimte waar het kind zich bevindt niet hol klinkt. 

Er ligt bijvoorbeeld vloerbedekking, er hangen gordijnen, de muren zijn niet kaal. Wanneer je naast slechthorendheid ook autisme hebt is een rustige omgeving fijn vanwege de prikkelverwerking. Zorg daarom dat de aankleding wel rustig is!

  • Visueel

Maak je communicatie nog meer dan bij kinderen zonder gehoorproblemen visueel. Teken je gesprek nadat je het uitgesproken hebt. Gebruik visuele ondersteuning door middel van pictogrammen

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.